marți, 15 iulie 2008

Texte pentru admitere (3)

Portretul (în sfârsit…)

Am mai spus ca textele pentru admitere trebuie scrise în limba româna, nu mai insist asupra acestui aspect. Este foarte important sa stabiliti, înca de la început, care este relatia vostra cu personajul descris. Daca vi se cere sa realizati,spre exemplu, portretul unui trecator, nu va axati pe trasaturile morale ale individului respectiv. Puteti doar sa faceti presupuneri si, dupa cum stiti (sper), supozitiile nu sunt recomandate.

Puneti-va personajul într-o situatie neobisnuita, dar verosimila. Majoritatea candidatilor va descrie controlorul în momentul în care composteza biletele, doctorul în momentul în care trateza pacientii etc. Diferenta o vor face textele care ies din sfera banalului si aduc ceva nou, original. Cu alte cuvinte, renuntati la stereotipuri.

Stiu ca e complicat (ca un puzzle 3D): la naratiune, se puncteza si elementele de portret si atmosfera, iar un portret bun are si secvente narative. Totusi, dati viata personajului, descrieti-i gesturile si actiunile. Nu enumerati însusirile (chiar daca Ana are mere, pere, banane etc.), ci faceti din ele subiecte gramaticale. Puteti spune despre o femeie ca poarta o fusta rosie si o camasa alba, sau puteti spune ca aceasta (femeia, nu camasa) aranjeaza, cu grija, cutele fustei rosii, iar camasa alba, transparenta, îi scoate în evidenta formele feminine. Am mai dat o data acest exemplu (nu foarte bun) pe forum, dar stau cam prost cu inspiratia.
Pentru ca personajul sa fie verosimil, trebuie sa oferiti cât mai multe amanunte. Fiti foarte atenti la detalii: un semn distinctiv, un tic nervos, o bijuterie dentara, o cicatrice etc. Nu scrieti ca personajul este îmbracat frumos, modern ( sau ce va mai trece voua prin cap), ci mai bine îi descrieti vestimentatia. Astfel, daca sunteti suficient de expresivi si oferiti suficiente detalii, profesorul corector va putea vedea personajul.


Despre proprietatea termenilor, ornamentele lingvstice, supozitii etc. puteti citi la argumentare si naratiune.

6 comentarii:

Anonim spunea...

NU dati la FJSC! Salvati-va viata! Nu faceti ca mine! Nu va ruinati viitorul! Nu ajungeti sa va blestemati zilele! Dyna e o fata draguta si de treaba si desteapta. Dar, NU DATI LA FJS-WC.

roxyana spunea...

multumesc dyna:):*

roxyana spunea...

am si eu o inmtrebare...adica 2:de ce "uraste" victor fjsc-ul? si de ce ne sfatuieste sa nu dam la acesata facultate?astept un raspuns

Dyna spunea...

Victor nu uraste FJSC-ul, e frustrat ca a intrat la ID.

Anonim spunea...

Am citit sfaturile tale despre portret si mi s-au aprins câteva beculeţe:D De aceea ţin să îţi mulţumesc:"> -sunt conştientă că te interesează f puţin(spre deloc)de părerea mea,dar nu contează,tot ţi-am spus:p[[nu e pupincurism,pt cei cărora aşa le sună;)e vba şi de munca dynei dp forum...şi impresia pe care eu i-am lăsat-o şi mi-am făcut un scop din a o schimba:D]]thx again:*

Beatrice spunea...

=)) victor chiar "are" vointa daca incearca sa convinga lumea sa faca ce vrea el...(chiar daca a dat comentariul acum un an)... pe langa subiect,am o rugaminte...mare! Daca poti,sau vrei,sau ambele, am un mic text pe care l-am scris acum(cerinta din 2008), voiam o nota de la tine, pentru ca am prins incredere de cand iti citesc blogul.Se poate? Promit ca nu te mai bat la cap cu alte chestii, asa cum s-a intamplat cu tipa aia,de care povesteai tu...:-s